Miriam Jorba Campo
Alexandre Gustave Eiffel, juntament amb la seva constructora, varen construir a Girona diversos ponts a finals del segle XIX.
En aquesta època Girona s’havia expandit cap els barris perifèrics i per tant la necessitat de poder creuer els rius va ser prioritària:
1- Pont del Rellotge: creuava el riu Güell i permetia l’accés a la Devesa. Als anys 60, va ser desmuntat i traslladat a la riera Aubi de Palamós.
2- Pont del Carrer Cerverí: creuava el riu Güell i permetia l’accés a la Devesa. Posteriorment, va ser col•locat sobre la sèquia Monar davant del Carrer dels Maristes. Finalment, es va traslladar a la riera Bullidors al barri de Taialà.
3- Pont de les Peixeteres Velles (“Pont de Ferro”): creua el riu Onyar.
2- Pont del Carrer Cerverí: creuava el riu Güell i permetia l’accés a la Devesa. Posteriorment, va ser col•locat sobre la sèquia Monar davant del Carrer dels Maristes. Finalment, es va traslladar a la riera Bullidors al barri de Taialà.
3- Pont de les Peixeteres Velles (“Pont de Ferro”): creua el riu Onyar.
Amb l’arribada del ferrocarril, va ser necessària la construcció de ponts al seu pas per la ciutat:
1- Pont sobre la Sèquia Monar: inicialment era un sòl pont, i desprès es va doblar. Al 1972, al construir-ne el viaducte elevat de formigó, un va ser tancat amb obra i l’altre va servir per pas de vianants. Finalment, amb el cobriment de la Sèquia, els dos ponts varen desaparèixer.
1- Pont sobre la Sèquia Monar: inicialment era un sòl pont, i desprès es va doblar. Al 1972, al construir-ne el viaducte elevat de formigó, un va ser tancat amb obra i l’altre va servir per pas de vianants. Finalment, amb el cobriment de la Sèquia, els dos ponts varen desaparèixer.
2- Pont sobre el Carrer Figuerola: permetia la comunicació del Mercadal amb les Hortes de Figueroles. Al 1972, al construir-ne el viaducte elevat de formigó, el pont va ser desmuntat i apartat de tot servei.
3- Pont sobre l’Avinguda Ramón Folch: permetia el pas per sota de l’antic camí de la Devesa. Al 1963, davant l’augment de transit rodat es va substituir per un altre pont de major llum.
4- Pont sobre el riu Onyar: era un pont de cinc trams, que al 1958, degut a l’augment de càrregues, va ser substituït per trams de formigó.
5- Pont sobre el portal de França: permetia el pas per sota de l’antiga Carretera de Madrid-França. Al 1970, al doblar-se les vies, es va substituir per l’actual pont de formigó.
5- Pont sobre el portal de França: permetia el pas per sota de l’antiga Carretera de Madrid-França. Al 1970, al doblar-se les vies, es va substituir per l’actual pont de formigó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada